Hakukoneoptimointi (SEO)

Hakukoneoptimointi (SEO eli Search Engine Optimization) on helppo tapa tuoda lisää verkkoliiketoimintaa kohtuullisin kustannuksin tuottoon nähden pitkäkestoisesti.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa? Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan sivuston sijoitusten parantamista hakukoneiden (esim. Google & Bing) tietyillä avainsanoilla maksuttomissa eli orgaanisissa hakutuloksissa.

Hakutuloksiin voi vaikuttaa useilla eri tekijöillä joita esimerkiksi ovat sivuston laadukas sisältö, sen saavuttamat ulkoiset linkit ja sivuston sisäiset tekniset asiat kuten latausnopeus ja lähdekoodin oikeellisuus.

Optimoinnin toteutuksessa täytyy olla tarkka, vääränlaiset toimenpiteet voivat vaikuttaa hakutuloksiisi negatiivisesti tai domainisi voi jopa poistua hakutuloksista kokonaan.

SEO-kumppanin valinnassa onkin tärkeää varmistua siitä, että kumppani toteuttaa hakukoneoptimointia niin sanottuja valkohattuisia keinoja käyttäen ja tietää varmasti mitä tekee. Väärin tehty optimointi voi tuhota koko sivustosi näkyvyyden pitkiksi ajoiksi.

Online Leads Finland on kokenut hakukoneoptimoinnin osaaja ja olemme auttaneet satoja yrityksiä 15-vuoden aikana toteuttamaan hakukoneoptimointi laadukkaasti ja kestävästi. Meidän kanssa mahdollisuutesi onnistua haastavassa hakukoneoptimoinnissa ovat huomattavasti paremmat.

ANNA TIEDOT & KERROMME LISÄÄ

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Hakukoneoptimoinnin konsultointia yrityksellesi yli 20-vuoden asiantuntemuksella ja pitkällä käytännön kokemuksella

Oikein suoritettu hakukoneoptimointi on loistava tapa pitkäkestoisella tekemisellä tuoda yrityksesi sivustolle yrityksesi liiketoimintaan liittyvää liikennettä.

Hakukoneoptimointi ei ole taikatemppuja, vaan se on asioiden tekemistä kuten ne kuuluisi oikein tehtynä tehdä ja tuloksia ei yleensä kannata odottaa välittömästi kuten esimerkiksi hakukonemainonnassa, vaikka kyseessä ollessa iäkkään sivuston vaikutus lähes heti näkyykin liikenteen kasvuna.

Online Leads Finland on Googlen sekä muiden hakukoneiden (kuten Bing ja Yahoo) hakukoneoptimoinnin asiantuntija yli 15-vuoden kokemuksella. Olemme yksi ensimmäisistä hakukoneoptimointia Suomessa ammattimaisesti tarjonneista konsulteista.

Tärkeimmät ja keskeisimmät asiat

Tärkeimpiä hakukonesijoituksiin ja hakukoneoptimoinnin onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä ovat:

  • Latausnopeus
  • Navigaatio
  • Sisältö (relevanttius ja laatu)
  • Otsikkotiedot (meta otsikko & meta selitteet
  • Rikkaiden hakutulosten määritykset (schema markup & rich snippets)
  • Sisäinen ja ulkoinen linkitys sekä sen laadukkuus
  • Kuvien nimeäminen ja pakkaus
  • Sivustokartat
  • Verkkotunnuksen ikä

Sekä monta muuta yksittäistä pienempää asiaa. Tuntuvatko nämä haastavilta? Ei hätää, autamme mielellämme sinua toteuttamaan ja ymmärtämään asiat.

Hakukoneoptimointi eli SEO

Pyydä tarjous tai kysy lisää hakukoneoptimoinnin palveluistamme

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

SEO-ohjeita yrityksellesi täysin veloituksetta

Kaipaatko apua ja vinkkejä sivustosi hakukoneoptimointiin?  Olemme kasanneet täysin ilmaiseksi parhaisia yleisiä ohjeita hakutulosten kärkisijojen saavuttamiseen tähän artikkeliin.

SEO-ohjeistuksemme sisältö

Sisällön hakukoneoptimointi – näin tuotat hakukoneystävällistä sisältöä

Sisällöntuotanto on tärkeä osa sivuston sisäistä hakukoneoptimointia. Kirjoitettaessa tekstiä erilaisille hakukoneoptimoiduille sivustoille, onkin tärkeää ottaa huomioon muutamia seikkoja. Ensinnäkin huomiota kannattaa kiinnittää sivun otsikkoon, sillä Googlen hakukone käyttää etupäässä H1-tagia määritellessään sisältöä. Tästä syystä sivun tai artikkelin otsikon tulisikin olla H1-tagi. Kannattaa myös varmistaa, että H1-tagi esiintyy ainoastaan kerran kullakin sivulla. Pieniä asioita, mutta tuiki tärkeitä!

Bingin ja Googlen hakukoneoptimointia Online Leads Finlandin kanssa

Hakukoneoptimoinnin sisällöntuotannossa on tärkeää tunnistaa ne avainsanat, joiden avulla sivusto halutaan löytää. Avainsanaa kannattaa viljellä esimerkiksi sivun otsikon alussa. Tämä auttaa Googlea ymmärtämään sivun sisältöä tavallista helpommin. Tekstiä kirjoittaessa kannattaa hyödyntää runsaasti myös alaotsikoita, kuten h2- ja h3-otsikoita helpottamaan sekä Googlea että lukijaa. Sisällöntuotannossa on tärkeää käyttää määrättyjä hakusanoja, joiden hakuvolyymi on mahdollisimman hyvä. Artikkelia kirjoitettaessa valittuja hakusanoja käytetään artikkelin pohjana. Hakukoneoptimoinnissa hakusanojen valintaprosessiin on saatavilla hyviä verkkotyökaluja, kuten Ahrefs tai Semrush. Pyri käyttämään erityisesti maksavien asiakkaiden todennäköisesti suosimia hakusanoja.

Jo sivuston URL-osoitteen valinnassa kannattaa olla tarkkana ja suosia mahdollisimman ytimekkäitä ja lyhyitä vaihtoehtoja. Tämä luo sivustosta siistin vaikutelman. Toki myös URL-osoitteeseen kannattaa sisällyttää jokin tärkeä, tarkkaan harkittu avainsana.

Pyri kirjoittamaan ainakin 500 sanaa sisältäviä artikkeleita. Usein suositellaan, että artikkeleiden pitäisi mieluiten sisältää jopa reippaasti enemmän kuin 1 000 sanaa. Näin artikkelista tulee mahdollisimman kattava ja aihealueeseen syvällisesti perehtyvä artikkeli, joka tuo lukijalle aidosti lisäarvoa. Kirjoitettaessa kannattaa huomioida ensisijaisesti lukijat ja vasta toissijaisesti hakukoneet.

Muistathan lisätä jokaiselle sivustosi sivulle ja artikkelille oman, uniikin metakuvauksen. Metakuvauksen laatimiseen kannattaa käyttää riittävästi aikaa, jotta se kuvailee mahdollisimman tarkasti ja rehellisesti, mitä sivu tai artikkeli pitää sisällään. Hakukoneen hakutuloksissa näkyy nimenomaan tämä teksti, joten älä aliarvioi sen merkitystä! Vaikka metakuvaus ei vaikutakaan suoraan hakutuloksiin, kannattaa myös siihen sisällyttää tästä huolimatta jokin merkittävä avainsana. Jos sivustosi tai artikkelisi metakuvaus on erityisen laadukas, tarjoaa se sinulle erittäin hyvän mahdollisuuden erottua muista luonnollisten hakutulosten joukosta. Samalla se voi auttaa sivua tai artikkelia keräämään tavallista suuremman määrän klikkauksia.

Sisältö muotoilussa kannattaa pyrkiä siihen, että sisältö tarjoaa lukijalle mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Käytä siis formaatteja, jotka on todettu toimiviksi ja varmista, että sisältöä on helppo lukea. Vastauksen sisältöön liittyviin kysymyksiin tulisi löytää nopeasti ja helposti jo pelkästään silmäilemällä. Pitkien tekstiseinien kirjoittamista tulee välttää ja sisältö kannattaa pilkkoa selkeiksi, melko lyhyiksi kappaleiksi, jotka lukijan on helppo sisäistää.

Informatiiviset kuvat ovat tärkeä osa sisältöä, joten niitä kannattaa lisätä sisältöön runsaasti. Lyhyet kappaleet, selkeät väliotsikot sekä tärkeiden pointtien korostaminen auttavat lukijaa saamaan sisällöstä hyvän käyttökokemuksen. Tekstiä kannattaa myös pohjustaa lyhyesti ja siihen kannattaa harkita sisällysluettelon lisäämistä.

Lainausten käyttämistä usein pelätään, mutta lainauksia kannattaa käyttää sisällössä, kunhan vain suurin osa tekstistä on uniikkia. Tuplasisällöstä eli muilta varastetusta sisällöstä voi kuitenkin tulla Googlelta rangaistus ja tällaisia rangaistuksia tulee tietysti pyrkiä välttämään kaikin mahdollisin keinoin!

Kuvien hakukoneoptimointi on myös tärkeää, toimi näin

Kuvien sanotaan kertovan enemmän kuin tuhat sanaa ja kuvat kannattaakin aina optimoida hakukoneiden varalta. Tässä kannattaa hyödyntää alt-tekstejä, joissa kuvaillaan kuvaa muutamalla sanalla. Myös kuvien alt-teksteissä ja kuvien title-tageissa kannattaa käyttää artikkelin tärkeitä avainsanoja! Kuvat kannattaa myös nimetä oikein eli niiden niin sanottu file name kannattaa valita siten, että se on mahdollisimman informatiivinen. File name nimittäin kertoo hakukoneroboteille mitä kuvassa on. Sisällytä siis jo kuvatiedoston nimeen sellainen avainsana, jonka avulla haluat, että kuva löytyy kuvahausta. Vältä kuitenkin ääkkösiä ja numerosarjoja. Muista määrittää kuvalle myös otsikko sekä kuvateksti.

On varmasti sanomattakin selvää, että sivustolle kannattaa valita mahdollisimman laadukkaita kuvia, mutta se ei välttämättä olekaan enää niin itsestäänselvää, että kuvat kannattaa pitää riittävän pieninä. Tämä johtuu siitä, että suuret kuvat kasvattavat latausaikaa sivustolla, mikä puolestaan vaikuttaa negatiivisesti sen orgaanisiin hakukonesijoituksiin. Yleisesti suositeltava kuvien tiedostokoko on noin 100 KB eikä yli 200 KB kuvia pitäisi juurikaan käyttää, sillä ne hidastavat latausaikaa merkittävästi.

Linkityksen merkitys on hakukoneoptimoinnissa suuri

Hyödynnä sisällön optimoinnissa myös linkit! Lisää ulospäin osoittavia linkkejä aiheeseen liittyville verkkosivuille, jotta Google osaa helpommin määritellä sisällön arvon. Linkkien, lainausten ja sitaattien avulla tekstisi myös vaikuttaa erityisen ammattimaiselta ja kattavalta lukijoiden silmissä. Voi myös käydä niin, että sivusto, jolle linkität, muistaa sinut ja linkittää puolestaan jossakin vaiheessa sopivassa artikkelissa sinun sivustollesi. Näin linkityksestä voi tulla vastavuoroista ja molempia sivustoja hyödyttävää toimintaa.

Hakukonerobotit näkevät ulkoiset linkit ikään kuin suosituksina ja mittareina, jotka osoittavat sivuston relevanttiutta ja luotettavuutta. Ei ole kuitenkaan yhdentekevää, mille sivustolle linkkejä rakennetaan, sillä Google arvostaa erityisesti linkkejä luotettaville sivustoille. Esimerkiksi arvostettu Yle.fi on Googlen silmissä arvostetumpi linkki kuin linkki satunnaiseen blogiin tai muuhun satunnaiseen verkkosivustoon. Jos taas oma sivustosi saa useita sille osoittavia linkkejä, nousee sen luotettavuus ja arvo Googlen rankingissa. On siis erittäin tärkeää rakentaa linkkejä laadukkaisiin ja aiheeseen liittyviin kohteisiin. Laatu korvaa tässäkin asiassa määrän! On myös tärkeää, että linkit rakennetaan hitaasti, eikä yhtäkkiä lyhyen ajan sisällä.

Ulkoisten linkkien lisäksi kannattaa hyödyntää myös sisäisiä linkkejä. Tällöin voit linkata verkkosivustosi muihin aiheeseen liittyviin artikkeleihin, jolloin lukija, joka on erityisen kiinnostunut aiheesta, pääsee erityisen helposti lukemaan myös muita aihetta käsitteleviä artikkeleitasi. Samalla autat myös Googlen hakurobotteja arvioimaan sisältösi entistä arvokkaammaksi.

Sivuston käyttökokemuksen parantaminen mobiili edellä nostaa hakusijoituksia

Sivuston käyttökokemuksen parantaminen on tärkeää sekä hakukoneoptimoinnin että lukijoiden kannalta. Kun lukija kokee saavansa sivustoltasi lisäarvoa helposti ja nopeasti, tulee hän todennäköisesti vierailemaan sivustollasi uudelleenkin. Huono käyttökokemus sen sijaan karkottaa helposti sellaisetkin lukijat, jotka olisivat kiinnostuneita käsittelemistäsi aiheista. Kilpailu on netissäkin kovaa, eikä sinulla ole varaa menettää lukijoita huonojen käyttökokemusten vuoksi. Myös Googlen hakurobotit haluavat tarjota lukijoille mahdollisimman hyviä käyttökokemuksia, joten sivuston tulee pyrkiä miellyttämään myös näitä robotteja. Googlen hakurobottien silmissä on tärkeää, että sivusto tarjoaa hakuun liittyvää, helppokäyttöistä ja toimivaa sisältöä, mikä kannattaa pitää mielessä sisältöä luotaessa. Ellei sivustosi pysty tähän, on turha haaveilla hakutulosten kärkipaikoista. Mikä siis neuvoksi?

Hyvien käyttökokemusten varmistamiseksi on nykyaikana tärkeää varmistaa, että sivusto toimii hyvin mobiililaitteilla. Nykyisin mobiililaitteiden käyttö on nimittäin niin yleistä, että websuunnittelun trendinä pidetään sitä, että mobiililaitteet huomioidaan suunnittelussa ensisijaisesti. Oman sivuston mobiiliystävällisyyttä arvioitaessa kannattaa hyödyntää Googlen mobiililaitesoveltuvuustestiä. Kun sivustosta tulee entistä mobiiliystävällisempi, ohjaavat Googlen hakurobotit sille aiempaa enemmän liikennettä mobiililaitteista. Todella vanhat sivustot joudutaan ehkä suunnittelemaan uudelleen alusta lähtien. WordPress-sivuston kohdalla jo vaihtaminen aiempaa responsiivisempaan teemaan voi auttaa.

Käyttöliittymän ongelmien korjaaminen on tärkeä askel pyrittäessä parantamaan sivuston käyttökokemusta. Tutustu sivustoon omalla älypuhelimellasi ja käy sivut läpi ongelmien varalta. Sivuilta saattaa löytyä esimerkiksi sellaisia kuvia, jotka eivät mahdu sivulle tai teksti saattaa näyttää älypuhelimen ruudulla niin pieneltä, että sitä on vaikea lukea. Näiden ongelmien korjaaminen auttaa parantamaan sivuston käyttökokemusta ja nostamaan sen hakukonesijoitusta.

Joitakin Laadukkaita ja hyödyllisiä työkaluja hakukoneoptimointiin

Vinkkejä ja neuvoja onnistuneeseen hakukoneoptimointiin

Hakukoneoptimoinnista puhuttaessa saatat törmätä myös SEO-sanaan, joka on toinen yleinen termi hakukoneoptimoinnista puhuttaessa. Sana SEO tulee englanninkielen sanoista Search Engine Optimization, joka tarkoittaa tismalleen samaa. Hakukoneoptimointi on varsin pitkä ja monivaiheinen prosessi, mutta se kannattaa, sillä onnistuneen hakukoneoptimoinnin ansiosta voit saada parempaa näkyvyyttä yrityksesi kotisivuille. Hakukoneoptimointiin kannattaa siis varata jonkin verran aikaa ja resursseja.

Miten hakukoneoptimointi toimii käytännössä?


Verkosta löytyy paljon tietoa hakukoneoptimointiin liittyen, mutta monille sen toiminta ruohonjuuritasolla voi olla vielä pimennossa. Vaikka kyseessä on prosessi, jota varten kannattaa varata jonkin verran ylimääräistä aikaa, kyseessä ei suinkaan ole prosessi, jota vain alan harjaantuneet koodarit pystyisivät ymmärtämään. Vaikka luovuttaisit hakukoneoptimoinnin ammattilaisen käsiin, on hyvä rakentaa käsitystä päällisin puolin siitä, miten hakukoneoptimointi käytännössä toimii.

Koska hakukoneoptimointi pitää sisällään sisällön tuottamista, relevanttien linkkien rakentamista sekä verkkosivun muokkaamista kävijä- ja hakukoneystävälliseksi, kyseessä on ennen kaikkea tapa luoda verkkosivuille laajempaa näkyvyyttä. Näkyvyyden mukana kävijämäärät ja käyttökokemus kasvavat, jolloin myynti paranee. Hakukoneoptimointia voidaan toki hyödyntää myös verkkosivuille, joiden pääasiallisena kohteena ei ole myydä tuotteita tai palveluita – myös blogit ja muut vapaa-ajan sivustot hyödyntävät yhtä lailla hakukoneoptimointia.

Kuten sana hakukoneoptimointi jo viittaa, kyseessä on tekniikka, jonka avulla pyritään optimoimaan netin hakukoneiden (Google, Bing, Yahoo, Yandex yms.) tuottamien hakutulosten laatua, toimivuutta ja ennen kaikkea hakutulosten tarkkuutta. Toisin sanoen hakukoneoptimoinnilla pyritään luonnollisesti parantamaan verkkosivujen näkyvyyttä, mutta sillä pyritään myös siihen, että tiettyjä hakusanoja käyttämällä käyttäjät löytävät mahdollisimman nopeasti hakemansa kohteen.

Jos olet koskaan miettinyt, miten Google on onnistunut löytämään sinulle osuvan artikkelin alle sekunnissa, tämä johtuu monilta osin hakukoneoptimoinnista – vuosien kehittäminen on tuottanut tulosta ja tänä päivänä hakukoneet ovat äärimmäisen tehokkaita ja nopeita hakemaan verkon miljardien tuotosten joukosta parhaiten hakuasi vastaavat hakutulokset.

Miksi hakukoneoptimointiin panostaminen kannattaa?


Kuten edellä jo mainittiin, onnistunut hakukoneoptimointi voi vaikuttaa yrityksen myyntiin erittäin positiivisesti. Kun verkkosivut komeilevat hakukoneen ensimmäisten tulosten joukossa, on suurempi todennäköisyys, että käyttäjä klikkaa linkkiä ja siirtyy verkkosivuille. Muistatko itse edellisen kerran, kun selasit hakukoneen hakutuloksia toiselle, kolmannelle tai neljännelle sivulle? Joidenkin mittausten mukaan jopa 90 % Googlen käyttäjistä ei koskaan jatka hakutulosten selaamista edes toiselle sivulle – tässä onkin mitä erinomaisin syy sille, miksi omien verkkosivujen hakukoneoptimointiin kannattaa ehdottomasti panostaa.

Lyhyesti sanottuna onnistunut hakukoneoptimointi voi auttaa kasvattamaan myyntiä, parantamaan tuotemerkin luotettavuutta, kasvattamaan verkkonäkyvyyttä ja luomaan käyttäjäystävällisiä ostokokemuksia. Vaikka hakukoneoptimointi yleistyy koko ajan, monet yritykset eivät edelleenkään panosta siihen, joten mikäli haluat saada itsellesi tehokkaan valttikortin kilpailijoihin nähden, hakukonenäkyvyyteen panostaminen on kannattavaa.

Lisäksi on hyvä tietää, että hakukoneoptimoinnilla on myös muita tarkoituksia. Kun lisäät omien verkkosivujen näkyvyyttä, muiden aiheeseen liittyvien sivustojen hakutulokset putoavat hakuluettelossa alemmaksi – tämä pätee myös negatiiviseen sisältöön. Vaikka tähtäimessä olisikin korkea asiakastyytyväisyys, jotkut palvelukokemukset tuottavat myös negatiivisia kommentteja, joita jaetaan usein myös verkkoon muiden nähtäväksi. Hakukoneoptimoinnin ansiosta myös negatiivisten tulosten piilottaminen voi onnistua tehokkaammin, vaikka luonnollisesti on toki tärkeää, että näihin negatiivisiin kommentteihin vastattaisiin rakentavasti, jolloin erityisesti perättömien väitteiden korjaaminen on helpompaa.

Sisäinen ja ulkoinen hakukoneoptimointi


Vaikka hakukoneoptimointiin liittyy useita eri vaiheita, hakukoneoptimointi voidaan jakaa karkeasti kahteen eri osa-alueeseen, joita ovat sisäinen ja ulkoinen hakukoneoptimointi. Sisäinen hakukoneoptimointi kohdennetaan nimensä mukaisesti verkkosivujen sisäiseen osaan, eli rakenteeseen, kun taas ulkoinen hakukoneoptimointi tähtää sivuston näkyvyyden kasvattamiseen ja asianmukaisten ulkoisten linkkien rakentamiseen. Sisäisen ja ulkoisen hakukoneoptimoinnin lisäksi hakukoneoptimointiin liittyy merkittävällä tavalla myös avainsanatutkimus ja sisällöntuotanto.

Sisäinen hakukoneoptimointi


Sisäisellä hakukoneoptimoinnilla on monia positiivisia vaikutuksia verkkosivujen näkyvyyteen. Ensinnäkin vaikutukset näkyvät nopeasti, eli heti sen jälkeen, kun muutokset on tallennettu. Lisäksi verkkosivujen ylläpitäjä voi itse vaikuttaa täysin siihen, millainen rakenne verkkosivuilla on.

Valitettavasti sisäinen hakukoneoptimointi jää monilta ulkoisen optimoinnin varjoon. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että ulkoisen hakukoneoptimoinnin tulisi nimenomaan perustua oikealla tavalla toteutettuun sisäiseen hakukoneoptimointiin, jolloin hakukoneoptimoinnin tulokset verkkosivujen kannalta on mahdollista maksimoida.

Sisäinen hakukoneoptimointi voidaan nähdä yksinkertaisuudessaan kuin kakun pohjana, kun taas ulkoinen hakukoneoptimointi toimii kakun kuorrutuksena – molemmat valmistetaan erikseen ja voidaan vaikkapa syödä erikseen, mutta herkullinen lopputulos syntyy vasta silloin, kun nämä kaksi osaa yhdistetään toisiinsa, pohja tukien kakkua ja kuorrutus antaen kauniin loppusilauksen.

Mitä sisäinen hakukoneoptimointi sitten pitää sisällään? Sisäinen hakukoneoptimointi (eng. On-Page SEO) on prosessi, jonka tavoitteena on parantaa verkkosivun käytettävyyttä, sisältöä ja koodikieltä. Sisäinen hakukoneoptimointi siis auttaa takaamaan, että sekä käyttäjät että hakukoneet löytävät jokaiseen hakusanaan tai aiheeseen parhaiten liittyvät verkkosivustot. Sisäisen hakukoneoptimoinnin avulla taataan myös hakutulosten laadukkuus – hakukoneet analysoivat verkkosivujen rakennetta ja etsivät tiettyjä elementtejä, jotka kertovat verkkosivujen laadusta – käyttökokemus, helppokäyttöisyys, sivuston sisältö, sisäiset linkit, kuvat, videot, otsikot, leipätekstit, palvelimen nopeus, lähdekoodit ja SSL-sertifikaatit ovat muutamia esimerkkejä näistä elementeistä.

Varmistamalla, että verkkosivujen sisäinen hakukoneoptimointi on kunnossa, voit säästä sekä aikaa että rahaa sivuston ulkoisen hakukoneoptimoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa. Vaikka sisäisen hakukoneoptimoinnin toteuttaminen voi tuntua monimutkaiselta, sen ei välttämättä tarvitse olla monimutkainen ja pitkäkestoinen prosessi, sillä huomion kiinnittäminen muutamiin tärkeisiin yksityiskohtiin voi kasvattaa sisäisen hakukoneoptimoinnin onnistuneisuutta merkittävästi – näitä ovat sivuston toimivuus mobiililaitteella, miten nopeasti sivusto lataa eri laitteilla, miten avainsanat on sijoitettu sisältöön ja onko sivuston sisäinen linkitys on kunnossa.

Verkkosivujen sisäinen linkitys


Sisäisellä linkityksellä tarkoitetaan kyseisillä verkkosivuilla olevia linkkejä, jotka johtavat muuhun relevanttiin sisältöön. Sisäisen hakukoneoptimoinnin avulla pystyt varmistamaan, että linkit ovat toimivia, turvallisia ja ennen kaikkea hyödyllisiä aiheeseen liittyen. Lisäksi on syytä tarkistaa, että tämä sisältö on käyttäjien ulottuvilla mahdollisimman vaivattomasti. Linkkejä ei siis kannata piilottaa linkkien taakse, ettei käyttäjä joudu klikkaamaan useampaa kertaa päästäkseen haluamaansa kohteeseen. Lisäksi kannattaa tarkistaa, että linkkien taakse ei ole kätketty ponnahdusikkunoita, turhia mainoksia tai spam-sivustoja.

Sisäiset linkit voivat olla sekä omille verkkosivuille johtavia linkkejä tai muille verkkosivuille johtavia linkkejä. Luonnollisesti on tärkeää sijoittaa verkkosivuille paljon sisäisiä linkkejä, jotka johtavat samojen verkkosivujen sisällä muuhun relevanttiin tekstiin, mutta on tärkeää välttää turhien sisäisten linkkien sijoittamista, sillä tämä voi vaikuttaa hakukoneiden tekemään luokitukseen laskevasti. Omille verkkosivuille kannattaa siis linkittää ajankohtaisia linkkejä, jotka vievät myös ulkoisille sivustoille – kilpailijoiden sivustoille ei toki tarvitse tuottaa liikennettä, mutta verkosta löytyy tänä päivänä varmasti kymmeniä, ellei jopa satoja sivustoja, jotka tarjoavat positiivista näkyvyyttä myös omille verkkosivuille!

Hakukoneet analysoivat myös sisäisten linkkien laatua, turvallisuutta ja toimivuutta. Siksi sisäisten linkkien laatuun kannattaa panostaa, sillä mikäli sivuston käyttäjät klikkaavat näitä linkkejä usein ja viettävät niillä aikaa, myös hakukone pitää verkkosivujen sisältöä arvokkaampana. Nyrkkisääntönä sisäisten linkkien sijoittamisessa kannattaakin pitää, että linkitys ei saa näyttää siltä, että se on tehty pelkästään hakukoneoptimointia varten. Pieniin yksityiskohtiin panostamalla verkkosivujen käytettävyyttä ja soveltuvuutta on mahdollista parantaa huimasti!

Ulkoinen hakukoneoptimointi


Kun sisäinen hakukoneoptimointi on kunnossa, voi katseen suunnata ulkoiseen hakukoneoptimointiin. Ulkoinen hakukoneoptimointi (eng. Off-Page SEO) tarkoittaa nimensä mukaisesti verkkosivujen ulkopuolelle suunnattuja toimenpiteitä, joiden pääasiallisena tarkoituksensa on parantaa verkkosivun näkyvyyttä hakukoneiden tuottamissa hakutuloksissa.

Ulkoisessa hakukoneoptimoinnissa tärkeitä toimenpiteitä ovat muun muassa linkkien rakentaminen, mainokset, sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media. Se, miten optimointi käytännössä toteutetaan, riippuu kuitenkin pitkälti siitä, millaiseen käyttötarkoitukseen verkkosivut on luotu ja mitä niillä pyritään tuottamaan – oli se sitten tiedon jakaminen tai vaikkapa tuotteen tai palvelun myyminen.

Monet verkkosivujen ylläpitäjät panostavat nimenomaan ulkoiseen hakukoneoptimointiin, koska tämä on juuri se osa, joka vaikuttaa kaikista merkittävämmin verkkosivujen sijoittumiseen hakukoneen tuottamissa hakutuloksissa. Sisäistä hakukoneoptimointia ei kuitenkaan kannata missään nimessä unohtaa, sillä ulkoinen hakukoneoptimointi onnistuu parhaiten nimenomaan silloin, kun sisäinen hakukoneoptimointi on tehty huolellisesti.

Ulkoisten linkkien rakentaminen


Yksi ulkoisen hakukoneoptimoinnin tärkeimmistä, ellei jopa tärkein elementti on linkkien rakentaminen. Aivan kuten sisäisen hakukoneoptimoinnin tapauksessa, myös ulkoisessa hakukoneoptimoinnissa linkkien rakentamisella ja niiden sisällöllä on tärkeä osa verkkosivujen näkyvyyden suhteen. Tämä siksi, että hakukoneet analysoivat linkkejä tavalla, jota käytetään sitten pohjana sille, miten luotettavat ja relevantit verkkosivut ovat kyseessä.

Vaikka jokainen ulkoinen linkki voi auttaa tuomaan nähtävyyttä verkkosivuille, kaikilla linkeillä ei ole samaa painoarvoa. Luonnollisesti arvostetuimpien tai tunnetuimpien sivustojen sisältämillä linkillä on enemmän painoarvoa kuin vaikkapa satunnaisia lukijoita vetävällä blogitekstillä. Aina määrä ei siis takaa laatua, mutta linkittämisessä määrällä on myös merkitystä, sillä mitä useampia klikkaus johtaa verkkosivuillesi, sitä enemmän näkyvyyttä verkkosivut myös saavat.

Helpoin tapa hankkia ulkoisia linkkejä on jakaa niitä sosiaalisessa mediassa, foorumeissa, blogeissa ja muilla sivustoilla, joihin on mahdollista jättää kommentteja. Näiden klikkausten arvo ei luonnollisesti paina yhtä paljon kuin vaikkapa linkki uutisissa tai jonkun muun tunnetun brändin kanssa tuotetussa yhteistyössä.

Hakukoneiden algoritmit ovat tänä päivänä kehittyneet niin paljon, että ne pystyvät tunnistamaan hyvin tehokkaasti eri sivustojen sisällön ja analysoimaan niiden rakennetta, laatua, suosiota ja kävijämääriä, joten omien verkkosivujen näkyvyyttä ei välttämättä kannata pohjata ulkoisten linkkien suureen määrään. Määrän sijaan ulkoisten linkkien rakentamisessa kannattaa antaa enemmän painoarvoa laadukkuudelle ja informatiivisuudelle. Laatu kasvaa, kun linkkejä esiintyy sellaisilla sivustoilla, joissa myös mahdolliset asiakkaat liikkuvat sekä sellaisilla sivustoilla, joiden aiheet liittyvät jollakin tapaa omiin verkkosivuihin.

On selvää, että ulkoisten linkkien rakentaminen on sisäisten linkkien rakentamista huomattavasti monimutkaisempaa. Tämä johtuu siitä, että sisäisten linkkien tapauksessa on helppo päättää itse, minne, miten ja millaisia linkkejä sijoitetaan. Ulkoisten linkkien rakentamisessa peliin astuu myös toinen osapuoli, joka omalta osaltaan vaikuttaa siihen, miten menestyksekkäästi ulkoisten linkkien rakentaminen onnistuu. Ulkoisten linkkien rakentamisessa onkin erityisen tärkeää hyödyntää mahdollisia yhteistyökumppaneita sekä panostaa asiakaslähtöiseen, laadukkaaseen ja informatiiviseen sisältöön.

Voinko tehdä hakukoneoptimoinnin itse ja säästää rahaa?


Kuten aikaisemmin jo mainittiin, hakukoneoptimointi sisältää monia eri vaiheita ja yksityiskohtia, joiden huomiotta jättäminen voi johtaa epäonnistuneeseen lopputulokseen. Hakukoneoptimoinnin voi suorittaa itse, mutta se vaatii kuitenkin aikaa ja vaivaa.

Jos etsit laadukasta ja ammattimaista lopputulosta, on suositeltavaa kääntyä SEO-ammattilaisen puoleen. Ammattilaisen suorittama työ takaa laadukkaan lopputuloksen, sekä säästää aikaa ja vaivaa. Kun hakukoneoptimointi jätetään ammattilaisen harteille, aikaa jää enemmän muihin tärkeisiin asioihin, kuten vaikkapa oman yrityksen brändin rakentamiseen tai tuotteen markkinointiin.

Hakukoneoptimointi kannattaa nähdä arvokkaana panostuksena tulevaisuutta varten. Jos päämääränä on kasvattaa verkkosivujen näkyvyyttä, ohjata lisää liikennettä verkkosivuille ja saada uusia asiakkaita, hakukoneoptimointiin investoiminen on enemmän kuin kannattavaa. Koska valtaosa ihmisistä käyttää nettiä tuotteiden ja palveluiden ostoon, verkkosivujen näkyvyyden kasvaminen hakukoneiden tuottamissa tuloksissa voi parhaimmillaan viedä myynnin täysin uudelle tasolle.

TILAA ILMAINEN DIGIMARKKINOINNIN KARTOITUS JA TOIMENPIDESUOSITUKSET

Kiinnostuitko palvelustamme tai haluatko tietää lisää? Kerromme mielellämme sinulle lisää!

Anna yhteystietosi alla olevalla lomakkeella niin olemme sinuun yhteydessä sekä tämän lisäksi kartoitamme yrityksesi digimarkkinoinnin tilan ja annamme kivenkovat toimintasuositukset joiden avulla markkinointisi tuottavuus nousee täysin uudelle tasolle täysin ilmaiseksi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.
TILAA PARHAAT DIGIMARKKINOINTIVINKIT

Kiinnostaako digimarkkinointi? Online Leads Finland tarjoaa parhaat mainontavinkit ja kertoo digimarkkinoinnin uusimmat tuulet.  Anna tietosi alle ja tilaa uutiskirjeemme.