Suunnitelemme, kehitämme, ylläpidämme ja toteutamme verkkokauppoja yrityksille
Online Leads Finland suunnittelee, kehittää, ylläpitää ja toteuttaa hakukoneystävällisiä, tyylikkäitä, asiakasystävällisiä ja moderneja verkkokauppoja. Olemme keskittyneet lähinnä WooCommerce ja Shopify -kauppoihin, mutta olemme toteuttaneet asiakkaan pyynnöstä verkkokauppoja myös muilla alustoilla kuten MyCashFlowlla.
Oletko päivittämässä vanhaa kauppaa tai perustamassa kokonaan uutta? Autamme sinua mielellään toteuttamaan projektisi onnistuneesti ilman harmaita hiuksia.
WooCommerce & Shopify -verkkokaupat
Kiinnostaako oman verkkokaupan perustaminen? Netistä löytyy tänä päivänä useita erilaisia verkkokaupan perustamiseen suunnattuja ratkaisuja, joiden avulla oman verkkokaupan perustaminen sujuu helposti ja nopeasti. Tässä artikkelissa esittelemme Shopifyn ja WooCommercen verkkokaupat, jotka ovat kasvattaneet vuosien varrella suosiotaan ja joiden käyttäjäkunnan joukosta löytyy jo useita tuhansia suomalaisia käyttäjiä.
Täytä lomake & Pyydä tarjous verkkokaupan toteutuksesta ja konsultoinnista
"*" näyttää pakolliset kentät
WooCommerce-verkkokaupat
Suurin haastaja Shopifyn tarjoamalle verkkokauppa-alustalle on WooCommerce, jonka käyttäjämäärät ovat nousseet ohi Shopifyn maailmanlaajuisten käyttäjämäärät. Tällä hetkellä WooCommerce komeileekin monien verkkokauppa-alustoja tarjoavien yritysten TOP-listojen kärjessä. Siinä missä Shopify on pilvipohjainen palvelu, jonka kautta käyttäjät vuokraavat itselleen verkkokauppa-alustan kuukausittaista maksua vastaan, WooCommerce toimii tunnetun sisällönhallintaohjelmiston WordPressin lisäosana, joka perustuu avoimeen lähdekoodiin.
Tässä mielessä silloin, kun käyttäjä haluaa luoda verkkokaupan WooCommercen kautta, hänen on tilattava host-palvelulta erillinen webhotelli sekä muut tärkeät lisäominaisuudet, kuten verkkosivujen teema sekä muut tarvittavat lisäosat ja palvelut. WordPress-alustan etuna on kuitenkin se, että käyttäjät voivat vapaasti muokata verkkosivuistaan juuri oman näköisensä, mikä tekee verkkokaupasta myös helposti joukosta erottuvan.
Luonnollisesti tämä edellyttää käyttäjältä hieman syvempää tuntemusta verkkosivujen luomisesta ja ylläpitämisestä. Tästä huolimatta WooCommece soveltuu myös sellaisille käyttäjille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta koodaamisesta, sillä alusta tarjoaa asiakkailleen tuhansia valmiiksi koodattuja lisäosia, joiden avulla omasta verkkokaupasta saa luotua juuri sellaisen kuin itse haluaa, ja vieläpä täysin ilman aikaisempaa kokemusta verkkosivujen koodaamisesta.
WooCommerce itsessään on täysin ilmainen palvelu, mutta mikäli verkkokaupalle halutaan tyylikäs ulkoasu ja toimivat verkkosivut, näistä lisäosista tulee luonnollisesti maksaa enemmän. Käyttäjä voi tilata itselleen myös täysin valmiiksi suunnitellut verkkosivut, mutta tällöin verkkosivut on ostettava verkkokauppojen suunnitteluun erikoistuneelta yritykseltä, joka luonnollisesti veloittaa verkkosivujen suunnittelusta oman hinnastonsa mukaiset palkkiot.
Tämän lisäksi menestyksekäs verkkokauppa edellyttää laadukasta webhotellia, joten edullisimmat webhotellit eivät välttämättä ole paras vaihtoehto juuri siitä syystä, että ne eivät ole hintansa vuoksi kaikkein toimivimpia ja turvallisimpia vaihtoehtoja. Ennen oman verkkokaupan perustamista eri palveluiden ja niiden tarjoamien ominaisuuksien hinta-laatusuhdetta kannattaa siis vertailla tarkkaan, sillä aivan kuten missä tahansa muussakin liiketoiminnassa, myös verkkokauppojen perustamisen kohdalla halvin ei yleensä ole paras.
Woocommerce plussat & miinukset
Verkkokauppa-alustojen markkinajohtajana WooCommerce tarjoaa käyttäjilleen lukuisia eri etuja:
Plussat
+ Monipuolisuus – käyttäjät pystyvät täysin itse vaikuttamaan siihen, millainen verkkokaupasta tulee
+ Budjettiystävällinen – WooCommerce tarjoaa huokeita vaihtoehtoja tiukemmalla budjetilla, mutta samalla verkkokaupan ominaisuuksia on mahdollista laajentaa myynnin ja tätä myötä budjetin kasvaessa
+ Monipuoliset lisäominaisuudet – WooCommerce tarjoaa lukuisia eri teemoja ja lisäosia, joiden avulla oman verkkokaupan ominaisuuksia on mahdollista kustomoida oman maun mukaan
+ Laatu – maailman suosituimpana verkkokauppaohjelmistona WooCommerce tarjoaa erinomaisen hinta-laatusuhteen kaikille käyttäjille omista lähtökohdista riippumatta
Miinukset
Näistä eduista huolimatta WooCommercelta löytyy myös muutamia miinuspuolia:
– Turvallisuus, sillä sivuston ylläpitäjän on itse pidettävä huolta siitä, että päivitykset sekä muut turvallisuuteen ja toimivuuteen liittyvät ominaisuudet ovat ajan tasalla
– Ei helppokäyttöisin vaihtoehto vasta-alkajalle, varsinkin, jos käyttäjällä ei ole aikaisempaa kokemusta WordPressistä
– Englanninkielinen palvelu
Shopify-verkkokaupat
Vuonna 2004 perustettu, ja vuonna 2006 nykyisellä nimellään lanseerattu Shopify on tänä päivänä yksi maailman tunnetuimpia ja suosituimpia pilvipohjaisia verkkokauppaohjelmistoja. Shopifyn avulla niin aloitteleva kuin kokeneempikin yrittäjä tai yritys voi perustaa helposti ja nopeasti nettikaupan. Oman nettikaupan perustamisen lisäksi Shopify tarjoaa myös alustan muiden verkkosivujen, kuten esimerkiksi oman blogin, perustamiseen.
Yksi Shopifyn suosion taustalla olevista tekijöistä on palvelun helppokäyttöisyys, sillä Shopify tarjoaa käyttäjilleen kaiken tarvittavan yhdessä ja samassa paikassa, joten oman verkkokaupan perustaminen onnistuu myös vasta-alkajalta helposti. Tästä syystä Shopify on noussut suosituksi vaihtoehdoksi erityisesti niiden käyttäjien keskuudessa, joilla ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta verkkosivujen perustamisesta.
Shopifyn avulla oman verkkokaupan perustaminen onnistuu helposti, sillä alkuun pääsee varsin nopeasti luomalla omat tunnukset ja valitsemalla itselleen sopivan kuukausitilauksen. Tämän jälkeen verkkokaupalle valitaan sopiva teema, domain eli verkko-osoite sekä muut tarvittavat sovellukset. Tämän jälkeen verkkosivujen personointi on käyttäjän omissa käsissä. Shopify tarjoaa vasta-alkajille myös kattavia käyttöoppaita omien verkkosivujen perustamista varten.
Shopify käyttää palveluiden hinnoittelussa kolmea eri pakettia, joista edullisin on Basic-tilaus, jonka hinta on 19 dollaria kuukaudessa. Shopify-tilauksen hinta on puolestaan 49 dollaria kuukaudessa ja Advanced-tilauksen hinta 256 dollaria kuukaudessa. Luonnollisesti kalliimmat tilaukset sisältävät huomattavasti enemmän erilaisia etuja ja muita hyödyllisiä ominaisuuksia menestyksekkään verkkokaupan pyörittämistä varten, mutta vasta-alkajalla edullisin tilaus tarjoaa oivan alustan oman verkkokaupan perustamista varten, ja jota myynnin kasvaessa voidaan tarpeen tullen päivittää.
Uudet käyttäjät voivat kokeilla Shopifyn palveluita 14 päivän ajan ilmaiseksi, minkä lisäksi Shopify lanseeraa silloin tällöin myös muita kampanjoita, joita hyödyntämällä uudet asiakkaat voivat nauttia entistäkin paremmista eduista. Esimerkiksi artikkelin kirjoitushetkellä Shopifylla oli meneillään kampanja, jossa 14 päivän ilmaisen kokeilujakson jälkeen uudet käyttäjät saivat nauttia vielä Shopifyn palveluista yhdellä dollarilla kolmen kuukauden ajan.
Shopifyn kuukausitilausten lisäksi verkkokaupan kautta tehdyistä maksutapahtumista veloitetaan vielä erillinen välityspalkkio – Basic-tilauksessa 2 %, Shopify-tilauksessa 1 % ja Advanced-tilauksessa 0,5 %. Myynnin ollessa vielä pientä Basic-tilaus tulee kuitenkin huomattavasti edullisemmaksi, mutta liikevaihdon kasvaessa tilauksen päivittäminen kalliimpaan kuukausimaksuun, mutta samalla edullisempaan välityspalkkioon, voi olla kannattavaa.
Shopifyn plussat & miinukset
Shopifylla on lukuisia vahvuuksia, joiden ansiosta miljoonat käyttäjät ympäri maailmaa ovat valinneet sen alustaksi oman verkkokaupan perustamiseen:
Plussat
+ Helppokäyttöinen – Sopii erinomaisesti myös vasta-alkajalle
+ Kattava – käyttäjät löytävät kaiken tarvittavan yhdestä ja samasta paikasta
+ Tyylikkäät ulkoasut – käyttäjä voi valita teemojen ja sovellusten joukosta juuri omanlaisensa
+ Luotettava ja turvallinen palvelu – maailmanlaajuinen tunnettavuus takaa erinomaisen toimintavarmuuden
+ Hyvä hinta-laatusuhde – liiketoiminnan kasvaessa myös välityspalkkiot laskevat
+ 14 päivän ilmainen kokeilujakso ja muita vaihtelevia kampanjoita
Miinukset
Erinomaisten ominaisuuksiensa lisäksi Shopifylta löytyy myös muutamia heikkouksia:
– Erityisesti Basic-tilauksen 2 prosentin välityspalkkio on varsin korkea
– Tällä hetkellä Shopifyn palvelut on saatavilla pelkästään englanniksi
– Tilauksen tekeminen edellyttää luottokorttia – tilausta ei voi maksaa esimerkiksi Visa Electronilla tai Debit-maksukortilla
Kumpi kannattaa valita: Shopify vai WooCommerce?
On sanomattakin selvää, että Shopify ja WooCommerce tarjoavat monipuolisen verkkokauppa-alustan vastaamaan lähes jokaisen omasta verkkokaupasta haaveilevan käyttäjän yksilöllisiä tarpeita. Kuitenkin, vastaus siihen kysymykseen, kumpi näistä kahdesta on parempi vaihtoehto, ei ole helppo löytää, sillä molemmat alustat tarjoavat palveluita hyvin erilaisiin tarpeisiin. Jos etsit itsellesi helppokäyttöistä ja toimintavarmaa verkkokauppa-alustaa, voi Shopify tässä suhteessa olla parempi vaihtoehto, siinä missä taas WooCommerce tarjoaa lähes loputtoman määrän erilaisia mahdollisuuksia oman verkkokaupan personointiin hieman tottuneemmille verkkosivujen ylläpitäjille.
Verkkokauppojen markkinointi, mainonta, web-analytiikka ja hakukoneoptimointi
Meiltä saat asiantuntevasti myös kaikki palvelut verkkokauppasi markkinointiin, mainontaan, web-analytiikkaan sekä hakukoneoptimointiin yli 15-vuoden vuoden kokemuksella sähköisen kaupan markkinoinnista & toteutuksesta.