Olemme kumppanuusmainonnan tunnustettu asiantuntija
Olemme suvereeni kumppanuus- eli affiliate-mainonnan konsultoinnin osaaja ja meillä on kokemusta sekä affiliate-verkon pyörittämisestä ja julkaisijana sekä mainostajana toimimisesta.
Pääliiketoimintaamme on ollut jo vuosia affiliate-mainostajana toimiminen, joten tunnemme Suomen ja kansainväliset affiliate-julkaisijat, -järjestelmät ja -verkot kuin omat taskumme – Itseasiassa jopa paremmin!
Tämän lisäksi olemme toimineet useiden tunnettujen mainostajien kumppanuusmainonnan hallinnoijana ja suunnittelijana.
Täytä lomake & Pyydä tarjous kumppanuusmainonnan konsultoinnista
"*" näyttää pakolliset kentät
Mitä on affiliate-markkinointi eli kumppanuusmainonta
Affiliate-mainonta on tulospohjaisen mainonnan muoto, jossa joukko sivustoja, uutiskirjeitä ja muita netissä toimivia medioita voi mainostaa sivustoasi tulospohjaisesti saaden määritetyn komission myynnistä.
Tulospohjaisia määreitä voi olla esimerkiksi rekisteröinti, ostos verkkokaupasta, uutiskirjeen tilaus, klikkaus tai muu määrittämäsi toimenpide.
Komissio voi olla joko kiinteä summa, prosentuaalinen tai näiden yhdistelmä.
Miksi kumppanuusmarkkinointi kannattaa?
Kumppanuusmarkkinointi kannattaa etenkin siitä syystä, että sen kautta yritys maksaa ainoastaan tuloksista. Tämän ansiosta yrityksellä on tavallista paremmat mahdollisuudet mainoskulujen suhteuttamiseen saamaansa tuottoon nähden. Kumppanuusmarkkinoinnin avulla yritys saa runsaasti näkyvyyttä alan muilla sivustoilla ja esimerkiksi suositun bloggaajan suosituksella voi olla yllättävän suuri vaikutus blogin lukijoiden ostokäyttäytymiseen. Kaiken kaikkiaan kumppanuusmarkkinointi on pitkän tähtäimen toimintaa, olipa yrityksen mainosbudjetti minkä kokoinen tahansa.
Kuinka kumppanuusmarkkinointi toimii?
Kumppanuusmarkkinointi perustuu kävijöiden seuraamiseen sekä evästeiden käyttämiseen. Kun asiakas klikkaa julkaisijan sivulla olevaa yrityksesi mainosta tai linkkiä, rekisteröityy tästä tieto markkinoinnin seurantajärjestelmään. Jos asiakas suorittaa sovittuna aikana sovitun toimenpiteen, kuten oston tai rekisteröitymisen, maksetaan tästä julkaisijalle komissio. Komission suuruus on sovittu etukäteen. Yleensä sovittu aika vaihtelee 7-90 päivään ja aika lasketaan asiakkaan viimeisestä klikkauksesta. Sessioita on helppo seurata ja niihin liittyvät maksut on helppo hoitaa hyödyntämällä valmista affiliate-verkostoa.
Kumppanuusmarkkinoinnissa voidaan maksaa kolmella eri periaatteella, jotka ovat Cost per Sale, Cost per Action ja Cost per Click. Cost per Sale -periaatteesta käytetään myös lyhennettä CPS ja se on tyypillisin kumppanuusmarkkinoinnin hinnoittelumuoto. Tässä hinnoittelumuodossa maksetaan ostojen perusteella. Kun asiakas tekee oston julkaisijan sivustolta löytyvän linkin kautta sovitun ajan sisällä, maksaa mainostaja tästä julkaisijalle tietyn summan, joka on sovittu etukäteen. Summaksi voidaan sopia esimerkiksi jokin prosenttiosuus ostosta. Summa voi olla myös euromääräinen kiinteä summa. On jopa mahdollista hinnoitella erilaiset tuotteet eri summilla. Tärkeintä on, että hinnoittelusta sovitaan etukäteen.
Cost per Action -hinnoittelumallista käytetään lyhennettä CPA. Tämä hinnoittelumalli sopii hyvin sellaisiin tilanteisiin, joissa kuluttajan toivotaan tekevän jonkin muun toimenpiteen kuin oston. Esimerkiksi liittyminen yrityksen sähköpostilistalle tai uutiskirjeen tilaaminen voivat olla tällaisia ennalta sovittuja toimenpiteitä. Jokaiselle toimenpiteelle tulee sopia hinta etukäteen, ja kun kuluttaja tekee jonkin näistä toimenpiteistä, maksaa mainostaja tästä julkaisijalle etukäteen sovitun summan.
Hinnoitteluperiaatteena voidaan käyttää myös Cost per Click – eli CPC-periaatetta. Tämä malli soveltuu tilanteisiin, joissa yrityksen sivusto ei sisällä sellaisia toimenpiteitä, jotka olisivat selkeästi mitattavissa. Käytettäessä CPC-mallia mainostaja sitoutuu siis maksamaan jokaisesta kuluttajan tekemästä klikkauksesta riippumatta siitä, johtavatko klikkaukset toimenpiteisiin. Pohdittaessa CPC-mallin käyttämistä mainostajan on hyvä pohtia myös, olisiko yrityksen sittenkin tarpeellista luoda sivustolleen jonkinlainen mitattavissa oleva toimenpide ja käyttää tämän jälkeen CPA- tai jopa CPS-mallia.
Kumppanuusmarkkinoinnin laatuun panostaminen kannattaa
Yritykselle ei ole suinkaan yhdentekevää millaisten julkaisijoiden kanssa hän tekee yhteistyötä. Pahimmillaan vääränlaiset yhteistyökumppanit saattavat nimittäin vaikuttaa yritysbrändiin jopa negatiivisesti. Näkyvyyttä saatetaan pyrkiä saamaan kyseenalaisilla tavoilla, eivätkä asiakkaat useinkaan osaa erotella yrityksen omaa mainontaa yhteistyökumppanin tekemästä mainonnasta. Laadunvalvonta kumppanien tekemän kumppanuusmarkkinoinnin osalta onkin erittäin tärkeää. Samalla on tärkeää tunnistaa yrityksen tärkeimmät ja arvokkaimmat kumppanit ja palkita heidät heidän tekemästään arvokkaasta työstä.
On tärkeää tiedostaa, millaisia palkitsemismalleja ja komissioita yrityksen kilpailijat tarjoavat julkaisijoilleen, jotta omat palkitsemismallit ja komissiot näyttäytyvät julkaisijoille kilpailukykyisinä ja houkuttelevat heitä julkaisemaan juuri sinun yrityksesi mainoksia. Tarjoamme yrityksellesi tarvittaessa asiantuntevan näkemyksen siitä, kuinka paljon yrityksesi maksaman komission pitäisi mielestämme olla, mutta toki yrityksesi päättää aina lopulta itse kuinka suuren komission se pystyy ja haluaa maksaa. Toisaalta komission tulee olla riittävän suuri, jotta julkaisijoissa heräisi riittävä kiinnostus, mutta taas toisaalta se ei saisi olla liian suuri, jotta kumppanuusmarkkinointi olisi edelleen kannattavaa. On kuitenkin hyvä myös tiedostaa, että usein tavallista suurempi komissio tuottaa tavallista suurempaa volyymia, jolloin se maksaa itse itsensä takaisin korkojen kera. Samalla kun yritys punnitsee palkitsemismalliensa houkuttelevuutta kilpailijoidensa komissioihin verrattuina, on yrityksen syytä tarkkailla myös oman yrityksen näkyvyyttä verrattuna kilpailijoiden näkyvyyteen.
Parhaimmillaan laadukkaasta kumppanuusmarkkinoinnista voi muodostua yrityksen menestyksen avain ja Online Leads Finlandin tiimi tekee kaikkensa, jotta yrityksesi saavuttaa menestyksen kumppanuusmarkkinoinnin avulla. Voimme auttaa yritystäsi liittymään laadukkaisiin kumppanuusverkostoihin sekä pitämään yllä yrityksesi kumppanuusmarkkinointiin liittyviä suhteita. Samalla voimme auttaa yritystäsi valvomaan kumppanuussuhteidesi laadukkuutta, sillä näiden suhteiden laatua ei voi liikaa korostaa!