Online Leads Finland on hakukonemainonnan todellinen taikuri
Online Leads Finland on luovan ja optimoidun hakukonemainonnan mestari ja olemme tehneet esimerkiksi Google Ads -hakukonemainontaa lähes heti sen lanseeramisesta lähtien ja meillä on todella pitkä kokemus sekä rautainen ammattitaito rakentaa hakukonemainonta toimimaan niin, että se varmasti tuottaa parhaimman tuoton yrityksellesi riippumatta millä toimialalla olet.
Olemme rakentaneet kampanjoita, tilejä ja mainontaa erittäin tuottavasti mm. matkailuun, rahoitukseen, asumiseen, rakentamiseen, it-palveluihin ja rekrytoimiseen liittyvillä kaikkien kilpailuimmilla toimialoilla ja olemme aina tehneet asiakkaillemme huipputulosta.
Halutessasi siis todellisen asiantuntijan rakentamaan, suunnittelemaan ja ylläpitämään Google Ads tai Microsoft Ads -kampanjoitasi kannattaa ehdottomasti jutella meidän kanssa asiasta. Voimme varmasti auttaa ja parantaa hakusanamainontaasi riippumatta missä tilanteessa se tällä hetkellä on.
Täytä lomake & Pyydä tarjous hakukonemainonnasta
"*" näyttää pakolliset kentät
Mitä hakukonemainonta on?
Hakusanamainonnalla viitataan sellaiseen mainontaan, jota tehdään hakukoneessa, kuten Yandexissa, Yahoossa, Bingissa tai Googlessa. Hakusanamainontaan viitataan myös lyhenteellä SEM, joka on lyhenne sanoista Search Engine Marketing.
Hakusanamainonta toimii siten, että kun potentiaalinen asiakas hakee verkosta vaikkapa kissan leluja, näytetään hänelle ensiksi aiheeseen liittyviä maksettuja tuloksia. Vasta maksettujen hakutulosten jälkeen hänelle näytetään orgaanisia hakutuloksia. Vähänkään nettimaailmaa tunteva yrittäjä tietää, miten kovaa kilpailuja hakukonetulosten kärkisijoista yritysten kesken käydään, ja ymmärtää varmasti, kuinka tärkeää oikein kohdennettuun hakusanamainontaan sijoittaminen on.
Hakusanamainonta on yleensä erittäin kustannustehokasta, koska mainonta kohdistetaan sellaisiin henkilöihin, joiden jo tiedetään osoittaneen kiinnostusta haluttuun aiheeseen. Halutulosten kärkisijoille pääsemiseen vaikuttaa kuitenkin moni seikka, kuten se, paljonko kilpailua näistä sijoista on ja kuka maksaa klikkauksista eniten. Myös mainosten laatupisteillä sekä käyttäjäystävällisillä sivuilla on merkitystä sille, kuinka tehokkaita tuloksia hakusanamainonta yritykselle tarjoaa.
Shopping-tyyppinen hakusanamainonta
Shopping-tyyppinen hakusanamainonta toteutetaan yleensä klikkihintaisena ja tällaisissa mainoksissa esitellään tuotetiedot suoraan hakutuloksissa. Näin tuotteen hinta ja kuva ovat nähtävillä heti, kun potentiaalinen asiakas tekee haun tietyllä avainsanalla. Asiakkaan ei siis tarvitse edes klikata verkkokauppaan saakka eikä hänen tarvitse klikata edes mainosta, jotta hän näkee tuotteen kuvan ja hinnan.
Turhat sivustokäynnit karsiutuvat pois Shopping-tyyppistä mainontaa käytettäessä, sillä asiakas näkee suoraan tuotteen perustiedot sekä hinnat. Jos tuote vastaa hänen toiveitaan ja hän kiinnostuu siitä, hän klikkaa mainosta. Jos taas tuote ei olekaan sellainen mitä hän oli etsimässä, hän siirtyy nopeasti eteenpäin eikä klikkaa mainosta. Näin mainokset ovat erittäin kustannustehokkaita. Joissakin tapauksissa voi käydä niinkin, että asiakas saattaa kiinnostua verkkokaupan myymästä tuotteesta, kun näkee sen kuvan ja tuntee löytäneensä tuotteen hyvällä hinnalla. Näin kaupat voivat syntyä, vaikkei asiakas ollutkaan alun perin etsimässä juuri tätä tuotetta.
Shopping-tyyppinen SEM soveltuukin erityisen hyvin verkkokaupoille. Shopping-hakusanamainonta otettiin käyttöön Yhdysvalloissa jo 2012 mutta Suomessa sitä alettiin käyttää vasta kesällä 2019. Shopping-mainonnan suosion kasvu on kuitenkin ollut räjähdysmäistä. Kun kävijäliikennettä tarkastellaan maailmanlaajuisesti, niin voidaan todeta, että jopa yli 70 prosenttia Google Adsin kautta saadusta kävijäliikenteestä tulee Shopping-mainoksista.
Miksi hakusanamainonta on niin tärkeää?
Ammattimainen ja tehokas hakusanamainonta tuo yritykselle monia etuja. Ensinnäkin se parantaa yrityksen löydettävyyttä. Yrityksen on erittäin tärkeää saada paikkansa Googlen hakutulosten etusivulta, mieluiten hakutulosten kuumimmasta kärjestä, ja juuri tässä hakusanamainonta voi auttaa. Käytännössä haun tehnyt potentiaalinen asiakas löytää tarvitsemansa tiedon hakutulosten ensimmäisten joukosta ja vain harva jaksaa edes siirtyä seuraavilla hakutulosten sivuille. Jos yrityksesi pääsee hakutulosten kärkeen, on se helposti löydettävissä.
Hakusanamainonta on erittäin kustannustehokas tapa markkinoida, sillä yritys maksaa ainoastaan klikkauksista, jotka potentiaalinen asiakas tekee päästäkseen siirtymään yrityksen verkkosivuille. Jos siis yrityksen mainos näytetään, mutta potentiaalinen asiakas ei reagoi siihen, ei yrityksen tarvitse maksaa tästä mitään. Erityisen tehokasta tämä on shopping-tyyppisessä hakusanamainonnassa, joka karsii tehokkaasti turhia klikkauksia verkkokauppaan.
Hakusanamainonta on mahdollista kohdentaa erityisen tarkasti, mikä lisää sen tehokkuutta. Mainontaa on mahdollista kohdentaa käyttämällä täsmällisiä hakusanoja sekä määrittämällä missä mainoksia näytetään, millaisille ihmisille niitä näytetään ja milloin niitä näytetään. Kaiken tämän lisäksi hakusanamainonta on budjettinsa osalta hyvin joustava vaihtoehto, sillä se soveltuu sekä pienelle että isolle markkinointibudjetille. Suomessa klikkausten hinnat maksavat keskimäärin noin 20 sentistä noin kolmeen euroon, keskiarvon ollessa euron. Hakusanamainonnan tehokkuuden sekä klikkausten hinnat saa kuitenkin selville ainoastaan kokeilemalla.
Kuinka Display-markkinointi eroaa Shopping-markkinoinnista?
Siinä missä Shopping-markkinointi luottaa hakusanoihin, perustuu Display-markkinointi bannereihin. Osaa kuluttajista bannerit häiritsevät, etenkin jos niitä on viljelty sivulle liikaa ja ne häiritsevät asiaan keskittymistä. Bannereiden käytössä kannattaakin noudattaa kohtuutta, sillä hyvillä mainospaikoilla bannerit voivat olla tehokas markkinointikanava. Bannereita sijoitetaan eri medioihin, kuten blogisivustoilla ja sanoma- sekä aikakauslehtien verkkosivuilla. Display-markkinoinnin maksut perustuvat tavallisesti näyttömääriin ja vaikka näkyvyyttä pyritäänkin kohdentamaan erityisesti oikeille kohderyhmille, ei Display-mainonta ole yleensä aivan niin kustannustehokasta kuin Shopping-markkinointi, jossa mainonta kohdistuu sellaisiin kohderyhmiin, jotka ovat jo lähtökohtaisesti kiinnostuneita kyseisistä tuotteista tai palveluista.
Mitä on Search Engine Advertising eli SEA?
Search Engine Advertising tunnetaan myös lyhenteellä SEA. Se tunnetaan myös Pay-Per-Click-markkinointina, mikä tarkoittaa, että yritys maksaa markkinoinnista klikkausten perusteella. Näin yritys saa mainosta hakutuloksissa ja joskus se pääsee mainostamaan jopa orgaanisten hakutulosten yläpuolelle. Näin yritys voi saada aikaan nopeita tuloksia ja saada merkittävää kilpailuetua kilpailijoihinsa nähden. Tässä markkinointistrategiassa budjetin harkitsemisen merkitys korostuu. SEA-markkinointi on kuitenkin oikein käytettynä aikaa säästävä tapa saada runsaasti näkyvyyttä, samalla kun se tarjoaa nopean tavan kasvattaa brändin tunnettavuutta sekä yrityksen asiakaskuntaa.
Google Ads & Microsoft Ads -hakukonemainonta
Suomenkielisellä markkinalla oikeastaan ainoat käytettävät hakukonemainonnan kanavat ovat Google Ads ja Microsoft Ads.
Vaikka Microsoft Ads (Bing, Yahoo) markkinaosuus on Google Adsia huomattavasti pienempi Suomessa voi sieltä saada liidejä paljon halvemmalla kuin Google Adsista ja myös Microsoftilla on kattava display-verkosto, siksi suosittelemme molemmissa kanavissa näkymistä useimmille asiakkaille.